Jídlo během kempování

24.06.2016

Velký objem, málo kalorií

Snažím se žít a jíst dle hesla: „Jsme to, co jíme.“ V mém nákupním košíku nechybí velký objem zeleniny, ovoce a obecně jednoduchých potravin neobsahujících látky, které neznám. Když se ale zrovna ocitnu uprostřed divočiny případně na několikadenním treku, kdy si veškeré vybavení a zásoby musím tahat na vlastních zádech, situace se zdravým životním stylem se náhle radikálně změní.

 

Malý objem, hodně kalorií

Jídlo na několikadenní výlet si většinou balím dle opačného hesla. Volím tedy: „Malý objem s hodně kaloriemi.“ I v tomto případě se ale snažím o zdravější varianty. Vždy záleží, jak je váš výlet extrémní. Pokud jdu na dlouhou dobu, většinou se nevyhnu ani výpočtu kalorií na každý den.

 

Zalít se hned na začátku dne

Abych v batohu netahala obrovské množství vody, můj den začíná litrem horkého čaje, po kterém následuje kaše. I přesto, že nejsem celiak, snažím se volit z nabídky bezlepkových vloček. Pohankové, jáhlové nebo rýžové vločky, můžete ale klidně nahradit levnější variantou vloček pšeničných či ovesných. Abych s sebou nemusela tahat spoustu odpadů z použitých obalů, většinou si jednotlivá jídla dopředu odvážím a připravím. V takovém případě mi po každé snídani zbyde jen jeden mikrotenový pytlíček, který skoro nic neváží. Do kaše si vždy přidám hrst ořechů a sušeného ovoce. Nesmí chybět ani v dnešní době tolik opěvovaná chia semínka a občas zařadím i skořici, kousky čokolády (doporučuji hořkou – z mléčné vám po rozpuštění v kaši nezůstane žádná chuť), nebo sirup.Dalším jídlem jsou většinou sladké svačiny – hrst ořechů smíchaná se sušeným ovocem, čokoláda – vždy hořká alespoň 60% kakaa a pokud stihnu, ráda si před výletem uvařím i zdravou variantu müsly sušenek:

Recept je velmi jednoduchý a většinou ho obměňuji dle hesla: „co dům dá“.

1 hrst vloček (většinou pohankové)

1 banán

½ hrsti ořechů (Mandle, kešu, arašídy, slunečnicová a lněná semínka… Větší /ořechy pokrájím.) ½ hrsti sušeného ovoce (Brusinky, hrozinky, datle…)

1 lžíce medu (Nemusí být, pokud dáte více datlí, či sladkého sušeného ovoce.)

2 lžíce chia semínek (Nemusí být)

200 g nasekaná hořká čokoláda (Nemusí být)

skořice/vanilka (Nemusí být)

 

Vše smíchám dohromady a poté vytvaruji malé placičky (cca 7 cm v průměru). Dám na plech a peču při teplotě 180°C, ½ hodiny.

Občas zvolím na svačinu či oběd slané jídlo- tučný sýr – čedar, parmezán, salám – křemešník, chorizo, sušené maso. Sušené maso je kapitolou samo pro sebe. Maso si suším sama doma. Recept je jednoduchý- jděte na google a zadejte „recept na sušené maso“. Z široké nabídky receptů si vybere každý. Hlavně se nebojte experimentovat. Také doporučuji snížit uváděné množství soli. Většina receptů obsahuje opravdu velké množství soli, kvůli které nebudete ani tušit, jaká je vlastně chuť masa. Na večer volím jídla dle výše uvedených principů a přidávám dva důležité parametry: jednoduché a rychlé vaření s malým množstvím vody. Většinou si s sebou beru jídla jako je: kuskus, bulgur, pohanka, červená čočka, polenta a občas i jednoduché těstoviny. V zásobě jídel pak nechybí dochucovadla, která rovnou míchám při vaření hlavní složky (př. Cibulku osmahnu na oleji ze salámu, dodám vodu a při varu přihodím bulgur.). Dochucovadla jako je sýr, salám, červená rajčatová omáčka, tuňák, koření do polévky, sůl zvyšují kalorickou hodnotu jídla a dodávají mu chuť.

 

Jídlo do zimy

Pokud jdete na zimní přechod a víte, že se budete držet v teplotách pod bodem mrazu, doporučuji si omáčku k hlavnímu večernímu jídlu připravit už doma, a poté zamrazit v mrazáku. Zbavíte se tak v podstatě všech odpadů, jako jsou zeleninové, tuňákové konzervy a také ušetříte plynovou bombu a čas na vaření. Předem připravená zmrzlá omáčka váží dokonce mnohem méně, než kdybyste s sebou tahali konzervy a vše vařili na místě. Omáčku si pak společně s vykopaným sněhem můžete hodit do hrnce, nechat rozmrazit a vařit s hlavní ingrediencí, kterou může být třeba bulgur. Nezapomeňte, že vaše tělo v zimě spotřebovává mnohem více kalorií na to, aby se udrželo v teplotním komfortu! Až budete tedy počítat potřebné kalorie na každý den, dopřejte si trochu víc, abyste se ráno neprobudili slabí a zcela vyčerpaní z noční zimy.

 

Jídlo do tepla

Hlavním problémem jídla v teple je jeho rychlá degradace. Čokoláda a sýr se vám rozteče s první teplotou nad 30°C. Salám se vám zase zapaří ve fóliích. I v teple ale musíte jíst. Tělo tak jako v zimě potřebuje více kalorií na regulaci vnitřní teploty. Místo čokolády zvolte sušenky a místo salámu sušené maso. Tuky a další potřebné kalorie doženete větším množstvím ořechů a sušeného ovoce.

 

Velké téma: Zelenina

Se zeleninou je v horách problém – jedná se o těžkou potravinu s malým množstvím kalorií. I když bych neměla, většinou se bez zeleniny na týdenním horském přechodu obejdu. Aby mé tělo nestrádalo, snažím se živiny doplnit tabletami chlorely a zeleného ječmene. Ve výbavě doplňků nechybí ani tablety magnézia, které jsou výbornou prevencí křečí a pomocníkem při regeneraci svalů.

 

 

 

 

 

Please reload

Featured Posts

Isle of Skye v červnu 1/4

29.11.2019

1/10
Please reload

Recent Posts