Vnější Hebridy 2017- cestopis 8. část

27.08.2017

28. 4.; Den 8: Na nejvyšší vrcholky Jižního Uist: Beinn Mhór, Beinn Choradail a Hecla

Ostrov Jižní Uist je na rozdíl od severněji položeného ostrova Harris výrazně rovinatější. Hlavní dominantu ostrova tvoří vrcholky Beinn Mhór, Beinn Choradail a Hecla. Sever ostrova je tvořen rovinou s nespočtem malých jezírek, ve kterých se zrcadlí modré nebe. Tedy v případě, že máte při své návštěvě štěstí na dobré počasí :).

Plán na dnešní den byl jasný- pokusit se zdolat trojici nejvyšších vrcholků Jižního Uist. Předpověď počasí hlásala jasno, a tak jsme byli patřičně natěšeni. Po snídani a zabalení potřebného vybavení jsme vyrazili směrem na jih. Z hlavní silnice jsme po několika kilometrech odbočili na západ k mořské zátoce, nechali jsme auto na malém rozšíření a dále pokračovali pěšky.

První část vede pohodlnou lesní cestičkou okolo vodní hladiny. Hůř je na tom část druhá, kdy se musíme odpojit od hlavní cesty a dále směřovat přes rašeliniště vzhůru. Vybíráme si nejsušší možnou trasu, ale i tak jsme rádi za návleky. Stoupáme a odhazujeme zbytečné svršky. Předpověď se nemýlila. Je krásně. Jen nad našimi vrcholky se stále ještě drží dešťový mrak.

První pauza a první vrchol na dohled. Pokračujeme přes hlavní žebro vzhůru a přes vrcholovou kamennou suť se dostáváme na hřeben. „Úžasný pocit,“ pomyslím si při pohledu na strmou stěnu, kterou jsme právě zdolali. Dáváme si další pauzu a kocháme se výhledy. Ukazuji naši trasu, když v tom si všimnu letícího orla. Rychle vytahujeme dalekohled a sledujeme dravce v letu.

Necháváme batohy na místě a jdeme po ostrém hřebeni k oficiálnímu vrcholu Beinn Mhór (620 m). Mraky se pořád drží v těsné blízkosti vrcholu, ale výhledy nám nezakrývají. Na jižní straně se kocháme pohledy na celé souostroví jižních Vnějších Hebrid. Severní výhled končí u nejvyšších vrcholků ostrova Harris. Chvíli sníme, a pak už se zase vracíme k odloženým věcem. Není čas ztrácet čas. Nahazujeme batohy a klesáme do sedla mezi Beinn Mhór a Beinn Choradail (527 m). Po krátkém odpočinku při cestě dolů následuje strmý téměř kolmý výšlap po hraně hory vzhůru. Přidržujeme se vřesu a plazíme se po všech čtyřech. Dolů se raději nekoukáme.

Konečně máme nejhorší pasáž za sebou a můžeme si oddychnout. Nikde ani živáček. Jsme tu úplně sami. Začínám si všímat unavených tváří a přemýšlím, zda zvládneme výšlap i na poslední z místních vrcholků, Heclu (606 m). Dívám se do mapy a počítám zdolané kilometry. Terén je opravdu složitý a my postupujeme velmi pomalu.

Přicházíme na vrchol Beinn Choradail (527 m). Další pauza a já musím s pravdou ven. „Budeme to muset zkrátit,“ oznamuji a vysvětluji orientační časovou předpověď pro další kilometry. Nedá se nic dělat. Přestože je nám líto vykašlat se na poslední vrchol, začínáme klesat přes rašeliniště dolů, přímo na západ k hlavní ostrovní silnici.

Naše šesti kilometrová cesta skrz rašelinu a vřes nám zabírá další 3 hodiny! U silnice si dáváme další pauzu. Já jdu pro auto, které je v současné chvíli něco okolo osm kilometrů daleko. Mám štěstí, po půlhodinové chůze mi zastavují místní. Přestože jejich trasa vede jinudy, vezou mě až k autu. V hostelu jsem tak dřív než zbytek skupiny :) .

Dnešní večer je ve znamení malé oslavy na počest zdolání zdejších vrcholů a mých narozenin, které mám za 4 dny. Zítra máme v plánu relaxační turistický den, a tak ráno není kam spěchat.