Cesta na sever 6/8

02.10.2017

Nejkrásnější skotská pláž a severní pobřeží 6/8

5. 7. středa; Vstáváme opět do slunečného rána. Tři dny jasné oblohy a já začínám zapomínat jaké to je, když ve Skotsku prší. Loučíme se se Strathan bothy a vyrážíme údolím přes rašelinu a vřes směrem na západ. Skáčeme z jednoho ostrůvku na druhý a lámeme si kotníky ve složitém terénu. Pět kilometrů, přesně tolik je to z chatičky Strathan na údajně nejkrásnější skotskou pláž, Sandwood bay.

Pět hloupých kilometrů nám ale ve výsledku zabírá téměř dvě hodiny času. Konečně přicházíme k pláži. Poslední překážkou je mělké říční koryto. Už ani nesundáváme boty. Jdeme přímo skrz vodu, a pak se škrábeme na písečný břeh.

Ocitáme se na obrovské bílé pláži, která je z jihu i severu vytyčena skalními útesy, z východu bažinami a rašeliništi a ze západu nekonečným oceánem. Fouká. Jdeme se schovat k písečné duně a sundáváme mokré pohorky. Není kam spěchat. Po nepříjemné cestě skrz rašeliniště si zasloužíme pořádnou pauzičku. Je nádherně. Viditelnost je tak skvělá, že na severu dokonce vidíme i maják nejsevernějšího pevninského bodu Skotska, Cape Wrath.

Po nasycení zdejšími pohledy a výhledy balíme věci a opouštíme pláž. Jdeme teď po hezké turistické cestě, takže návleky, ani pohorky nejsou již potřeba. Poslední pohledy zpět na pláž i maják na Cape Wrath a zacházíme do vnitrozemí. K hlavní silnici to máme téměř sedm kilometrů. Štěrková cesta se ale nedá srovnat s naší dopolední zkušeností. U parkoviště jsme tedy už za hodinu a půl. Hezké počasí přeje výletům, a tak potkáváme spoustu turistů. Někteří z nich na pláž ani nedojdou. To víte, sedm kilometrů je hodně daleko…

Přicházíme k asfaltce s parkovištěm a toaletami. K autu to máme ještě další dva kilometry, a tak nechávám batoh a holky u silnice, a sama bez zátěže běžím pro vůz. Nasedáme do auta a vyrážíme opět na sever. Přijíždíme do Durness, nej-severo-západnějšího skotského městečka. Dovídáme se dvě důležité informace: lodička na Cape Wrath odjíždí až zítra a dle předpovědi má být od zítřka pěkně hnusně. Nakonec se tedy rozhodujeme změnit celý plán zbytku výletu. Tankujeme benzín a odjíždíme ze severního pobřeží směrem na východ.

Naší první zastávkou je volně přístupná, obrovská jeskyně Smoo cave. Nechávám holky, aby se prošly skrz jeskyni, a sama piluji plán na další dny. Dvacet minut a vše je jinak. Plán vymyšlen. Holky se vrací a my pokračujeme po severním pobřeží dále na východ.

Silnice se kroutí okolo skalnatého pobřeží. Po osmdesáti kilometrech přijíždíme do vesničky/osady Totegan, kde necháváme auto a jdeme se podívat k typickému skotskému majáku na Strathy Point. Po dvou kilometrech přicházíme ke skalnatému pobřeží. Před námi se z mořského dna zvedají ostrovy Orknejí. Na východě je stále ještě jasno, ale na západním horizontu nás děsí temná bouřková oblaka.

Vracíme se k autu a přejíždíme směrem k pláži u městečka Strathy, jedné z dalších nejkrásnějších pláží ve Skotsku. Přijíždíme do návštěvnického centra, kde se nachází toalety a nedaleko stavíme stan. Vaříme si večeři a debužírujeme u kempingového stolu. Zatím neprší.

PŘEDCHOZÍ CESTOPISNÁSLEDUJÍCÍ CESTOPIS

Please reload

Featured Posts

Sentiero Italia, tak trochu jiná dálkovka…