Cesta na sever 8/8

04.10.2017

7. 7. pátek; Skotsko turisticky

Vstáváme a pomalu balíme. Klárka se vrací z přírodního záchodu se silným zážitkem. „No tohle bylo strašný! Ty potvory byly úplně všude!,“ popisuje nám svoje setkání a útok midges, který právě absolvovala. Snídáme, balíme a vyrážíme zpět k autu.

Poslední skotské dny si užíváme tak trochu na „turistický způsob“. Vyjíždíme k pohřební neolitické komoře Corrimony, po které následuje návštěva jedné z nejturističtějších atrakcí Skotska: Jezero Loch Ness a hrad Urquhart. Vysvětluji holkám, že jezero Loch Ness je jedna velká turistická bublina, a že jediné místo, které stojí alespoň trochu za návštěvu, je právě zmiňovaný hrad Urquhart. Holky se nenechají odradit a Loch Ness se svou příšerou chtějí vidět.

Přesto, že je časné ráno, zdejší parkoviště je téměř plné. Zůstávám v autě. Hrad Urquhart, tedy jeho zbytky jsem již viděla několikrát. Po necelé hodince se z prohlídky vrací i trochu zklamané holky. „Měla jsi pravdu, tohle opravdu nestálo za to,“ informují mě, zatím co se rozjíždíme okolo jezera směrem do Inverness.

Davy turistů necháváme za sebou a pokračujeme přes Inverness dále na východ. Po hodince jízdy zastavujeme u dalších neolitických pohřebních komor, které se nachází v Clava. Místní mohyly jsou úžasně zachované obrovské stavby. Pokud máte rádi neolitickou architekturu, neměli byste si zdejší naleziště během vaší skotské cesty nechat ujít. Clava je opravdu nádherné místo k návštěvě a to i přesto, že prší.

Po Clava se dostáváme opět do víru turismu. Jedeme totiž na bitevní pole Culloden, kde se odehrála jedna z neslavnějších bitev skotské historie. Dne 16. dubna 1746 bylo v Culloden ukončeno Jakobitské povstání. Angličtí vojáci zde zmasakrovali něco mezi tisíc pět set až dva tisíce skotských vojáků. Ze Skotů prý nepřežil nikdo. Jedná se o poslední bitvu na britském území, po které přichází ve Skotsku období temna.

Na Culloden jsme se vypravit prostě musely. Bylo to hlavní Klárčino přání. Potřebovala najít pamětní kámen klanu Fraser, se kterým se nakonec šťastně vyfotografovala. Bojiště a historii necháváme za sebou a pokračujeme na jih. Projíždíme palírenskou oblastí Speyside a zastavujeme se u palírny Dalwhinnie. Jdeme na obhlídku a dopřáváme si ochutnávku zdejšího moku. Ne všichni ale mohou popíjet. Řidičům je ochutnávka „zabalena s sebou“.

Dnes přespáváme nedaleko Pitlochry, hezkého tradičního městečka, kde (opět nechápu proč) zastavuje většina turistický autobusů.

8. 7. sobota; Budíme se opět do krásného slunečného dne. Balíme batohy a stan a po snídani vyrážíme do Edinburghu, hlavního skotského města. Naší první zastávkou je velké nákupní centrum, kde nakupujeme dárečky a suvenýry.

Nezajíždíme do města. Místo toho se jedeme podívat na jeden skotský skvost, který se nachází nedaleko Edinburghu, slavnou Rosslinskou kapli (Rosslin Chapel). Nechávám holky, aby se pokochaly jejím interiérem, a sama čekám v autě.

Poté už se konečně dostáváme do Edinburghu. Je okolo poledne. Parkujeme auto u Holyrood abbey a většinu věcí necháváme v kufru. S sebou na hostel si bereme pouze nutnosti. Sprcha a návštěva historického centra města. Holky láká Edinburský hrad, a tak se společně setkáváme až odpoledne na pivku. Zdejší hostel si moc neužíváme. Na spánek máme okolo čtyř hodin.

9. 7. neděle; Holkám to letí v 6:00! Vstávám tedy už ve tři, rychle balím všechny věci a vezu holky na letišti, kde se okolo čtvrté ráno loučíme.