Isle of Skye v září 4/6

02.11.2017

Čtvrtý den a tak trochu nevydařená předpověď

9. 9. sobota; Dle předpovědi má být dnes úplně famózní den. Abychom vše, co jsme si naplánovali, stihli, vstáváme už v sedm ráno. Oproti předpovědi prší. Tak trochu zoufalí balíme naše věci. Snídáme. Počasí se lepší. Vyjíždíme směrem na sever do poměrně jasného dne.

Zátoka nad vesnicí Broadford se leskne v ranním slunečním světle. Přemýšlím, zda mám zastavit a nakonec pokračuji po silnici stále na sever. V Sligachanu odbočujeme směrem na Uig. Začíná pršet. Prší jako z konve. Projíždíme přístavní městečko Uig. Nezastavujeme. Nemá to smysl.

Naší první zastávkou je oproti plánu Muzeum života na ostrově (Museum of Island Life). Platíme vstupné a doufáme, že se během necelé hodiny strávené v muzeu počasí zlepší. Procházíme skrz krásné kamenné domy, které se mohou pyšnit tradiční vřesovou střechou a tlustými kamennými zdmi. V krbu čoudí rašelina. Neútulný, chladný a vlhký interiér nás rychle přesvědčí o tvrdých ostrovních podmínkách. Z nás by tu žít nechtěl nikdo. Atmosféru dokresluje i dnešní pošmourno a vlhko. Výhled na Vnější Hebridy nám zakrývají záclony vodních srážek a mraky.

Pokračujeme dále po severním pobřeží. Počasí se lepší. Zastavujeme. Fotíme. Projíždíme přes vesničku Staffin o odbočujeme k vodopádu Kilt Rock, který padá po čedičovém útesu přímo do moře. Svítí sluníčko. Mraky a mlžné opary zakrývají vnitrozemí ostrova. Na horizontu nad pevninou pozorujeme proudy vodních srážek. Kupujeme si kafíčko a chvíli posloucháme dudáka, který je hned po vodopádu druhou hlavní atrakcí.

Nasedáme do auta a vracíme se do vesničky Staffin. Stoupáme vzhůru do oblasti skalních útesů a prohlubní Quiraing. Parkujeme auto u přeplněné silnice. Nasazujeme pohorky a návleky a jdeme se projít. Máme štěstí. Mraky vystoupaly nad úroveň zdejších krás, a tak jsme odměněni výhledy až k pobřeží. Jdeme po cestičce okolo skal. Otáčíme se až u mlhou zakrytých skalních výchozů. K autu se vracíme akorát včas. Začíná pršet.

Sjíždíme zpět k vesnici Staffin a pokračujeme dále na jih. Skalní jehla Old Man of Stoerr je zakryta v mracích, a tak se rozhodujeme pro další menší změnu plánu. Jedeme do Portree. Zastavujeme na zdejším parkovišti a pokračujeme pěšky skrz historické centrum města na vyhlídku. Zdejší barevný přístav máme jako na dlani.

Návštěva vyhlídky nám ale nestačí, a tak jdeme přímo do přístavu, kde si dáváme čerstvé, mastné a tradiční fish and chips (ryba s hranolky). Musíme si ale dát pozor. Zdejší racci jsou tak vycvičení, že vám rybu seberou přímo z tácku. Naším nešťastníkem je Pavla, která přichází o polovinu oběda :( .

Půlhodinový rozchod po městečku a opět nasedáme do auta. Sjíždíme na jih a u (našeho starého známého) hotelu Sligachan odbočujeme směrem na palírnu whisky Talisker. Necháme se vézt cedulemi ukazujícími na údolí Glenbrittle. Projíždíme okolo Fairy pools a pokračujeme dolů na černou pláž na konci údolí. Svítí sluníčko. Vrcholky pohoří Black Cullins jsou ještě stále zahaleny v mracích, ale výhledy na okolní ostrovy jsou famózní.

Po půlhodince sbírání mušlí, kamenů a focení nasedáme do auta a vyjíždíme zpět k Fairy pools, jejichž návštěvu si samozřejmě nemůžeme nechat ujít. K řece s vodními kaskádami přicházíme s posledními slunečními paprsky.

Do Skyewalker Backpacker, našeho hostelu, přijíždíme téměř za tmy. Ubytováváme se a odpočíváme :) .