Isle of Skye v květnu 1/6

15.11.2018

Ano, občas se zadaří a i ve Skotsku vysvitne slunce. Aby si ale návštěvníci této jinak deštivé země přáli vidět alespoň trochu deště, to jsem nezažila nikdy. Tedy až do května v roce 2018, kdy jsme podnikli výlet na Isle of Skye.

V květnu bývá ve Skotsku nejkrásnější počasí. Což ovšem neznamená, že ti nemůže propršet klidně celý týden dovolené. Náš květnový termín se před cestou několikrát posouval. Konečně jsme se všichni shodli na týdnu 23. - 30. 5. a jak se brzy ukázalo, měli jsme štěstí.

Den 1. Ben A´an a bothy Corryhully

Je středa, 23. května krátce před polednem. Martina a Lenku vyzvedávám na obvyklém místě u letištní věže. Nasedáme do auta a vyrážíme směrem k velkému nákupnímu středisku. Dokupujeme pár nezbytností a zanedlouho už uháníme směrem na Stirling. Dálnici opouštím u odbočky na Calander a pro projetí kamenného městečka odbočuji z přímé cesty na vysočinu směrem k parkovišti pod vrchol Ben Aan.

Parkuji. Do batohu balíme v podstatě jen vodu a pár dalších nezbytností. Výstup i se sestupem odhaduji na dvě hodiny. Ben Aan (454m) není obtížnou horou, což dokladuje i počet turistů na parkovišti a nově opravené pěšině vzhůru. Přecházíme silnici a začínáme ostře stoupat. Je krásně. Úplně jasno.

Po deseti minutách přicházíme k potoku. Nabíráme průzračnou vodu a pokračujeme dál. Strmé stoupání necháváme za zády. Nyní se dostáváme na rovinku, ze které poprvé vidíme ostrý vrchol. Přicházíme k patě závěrečného stoupání. Přesto, že cesta není nijak značená, ztratit se tu snad ani nejde. Velké kamenné bloky, které fungují jako schody, jsou vlivem času a turistů tak „ochozené“, že jakékoli značení by bylo vlastně zbytečné.

Po hodině funění přicházíme na osluněný vrchol. Před námi se otevírá pohled na jezero Loch Katrine a jednotlivé vrcholky skotské vysočiny. Je nádherně a výhledy jsou neskutečné. „Vítejte na Vysočině,“ oznamuji Martinovi a Lence. Oproti horskému pohledu se směrem na jih rozprostírá úrodná rovina. Ben Aan je takovým úvodním „vítajícím vrcholkem“ Vysočiny (Highlands).

Fotíme. Sedíme. Koukáme kolem dokola, a pak už stejnou cestou klesáme zpátky k autu. Ani ne po dvou hodinách opět sedíme v autě a vyrážíme dál na sever. Je vedro. Teploměr ukazuje venkovní teplotu 24°C. Na Skotsko v květnu absolutně nevídané. Další zastávkou je až vyhlídka nad jezerem Loch Tulla, a pak už následují krátká zastavení na Rannoch Moor a v Glen Coe.

Ford William projíždíme bez zastavení. Je pozdě odpoledne, a tak spěcháme k viaduktu Glenfinnan. Auto necháváme odstavené na zdejším parkovišti. Balíme batohy na večer, noc a ráno a vyrážíme po hezké silnici směrem k mostním obloukům. Po třech kilometrech přicházíme k bothy Corryhully, našemu dnešnímu nocovišti.

V bothy jsou již tři Němci. Je něco okolo dvacáté večer. Slunce ještě stále svítí, a tak si užíváme pohledy na zdejší krajinu a vaříme čaj. I přesto, že je Corryhully plně elektrifikovaná bothy, nikdo nemá potřebu světlo zapínat.

V deset večer toho máme s Lenkou dost a jdeme si raději lehnout.