Isle of Skye v květnu 4/6

18.11.2018

Old Man of Storr, Kilt Rock a Quiraing

Den čtvrtý, 26. 5. sobota; Dnes máme v plánu menší výlety okolo mé nejoblíbenější části ostrova, jeho východního pobřeží. V Broadfordu nasedáme do auta a jedeme směrem na sever. Míjíme námi známý hotel Sligachan a pokračujeme přes ostrovní velkoměsto Portree směrem na severovýchod dál.

Naší první zastávkou je skalní jehla Old Man of Storr. Zastavujeme u poloprázdného parkoviště. Přezouvám se do pohorek a s myšlenkou, že by nahoře mohlo trochu foukat, oblékám zcela zbytečně lehčí bundu. Po necelé hodině a půl ostrého stoupání přicházíme na vyhlídkovou plošinu. I dnes je na Isle of Skye úplně jasno! Výhledy jsou tu opět neskutečné. Pobřeží Skotska a jeho hory máme jako na dlani. Úžasná viditelnost se potvrzuje i při pohledu na jih, kde vidíme každý vrchol ze špičatého pohoří Black Cullins. Kocháme se a fotíme :).

Po další hodině jsme už opět u auta. Směřujeme stále na sever. Druhou zastávkou je kaňon s vodopádem Lealt Falls. Je téměř poledne, a tak si tu s výhledem na moře děláme menší piknik. Třetí, opravdu rychlou zastávkou, je vodopád Kilt Rock, který padá po čedičových sloupech až do moře.

Je něco okolo druhé hodiny odpoledne, když začínáme stoupat po příkré silnici směrem do sedla Quiraing. „Vezměte si věci tak na tři hodiny,“ oznamuji osazenstvu a doplňuji: „Voda se dá načerpat zhruba v polovině cesty z potoku.“ Tentokrát se do tvrdých pohorek nepřezouvám. Stačí polobotky.

Zelená tráva, bílá jehňátka, skalní výchozy, modrá obloha a třpytící se vodní hladina. „Dnešek je za odměnu,“ pomyslím si při pohledu na okolní krajinu a vůbec mi nevadí, že si to letos „budu muset“ ještě několikrát zopakovat.

Procházíme po úzké pěšince a jen občas míjíme turisty jdoucí v protisměru. Po čtyřech kilometrech se dostáváme do úzkého sedýlka s výhledem na severní cíp ostrova. Ukazuji bílou tečku na horizontu, naše dnešní nocoviště, bothy Lookout. Před námi je první velké stoupání výletu. Po půlhodině se dostáváme na zelenou náhorní pastvinu. Cestička, kterou jsme prošli okolo skalních výchozů je teď hluboko pod námi. Jsme v náhorní části pohoří Trotternish a vůbec poprvé se nám tak odkrývá i pohled na západ ostrova, kde jsou jasně zřetelné tři stolové hory, McLeod´s tables.

Pomalu klesáme k autu. Sedmikilometrový okruh jsme překonali za 3 hodiny chůze. Nasedáme do vozu a sjíždíme zpět na hlavní silnici okolo východního pobřeží. I nyní pokračujeme na sever. U tradiční červené telefonní budky odbočujeme na malé parkoviště. Dál už musíme pěšky.

Balíme spacáky, karimatky, jídlo a hlavně vodu na večerní a raní vaření. Před námi je dnešní poslední přibližně 2,5 kilometrů dlouhý úsek. Jdeme po suché rovinaté cestičce, která se po prvním kilometru mění v typickou skotskou mokrou cestičku.

Jsme na nejsevernějším místě ostrova, v oblasti známé jako Rhuba Hunish. Vlevo od cestičky jsou jasně patrné zbytky osad, které zde zanikly kvůli odsunu, tzv. Clearance in Highlands. Do dnešních dní zde z dříve prosperujících osad zbyly pouze jejich kamenné obvodové zdi a výrazně zelenější pravoúhlé louky.

Na úplném vrcholku Rhuba Hunish je poměrně malá stavba, bothy Lookout. Vítáme se s jejím zatím jediným návštěvníkem německé národnosti a vybíráme místo na spaní. Venku je pořád ještě krásně, a tak jdeme prozkoumat okolí. Martin má při výběru jasno. Jeho nejoblíbenějším místem je lavička s výhledem na ostrovy Vnějších Hebrid. Slunce pomalu zapadá za obzor. Je čas jít spát.