Isle of Skye v červnu 4

18. 6. pondělí – Cestou zpět do Edinburghu

Chtě nechtě se dnes musíme s Isle of Skye rozloučit. V plánu je cesta zpět do Edinburghu. Loučíme se s milým majitelem hostelu a nasedáme do auta. Před devátou ranní máme první pauzu u jediné ostrovní palírny, Talisker. Bohužel mají takto brzy zavřeno, a tak děláme několik fotek a po chvíli už zase jedeme dál.

Projíždíme okolo hotelu Sligachan, pohořím Black a Red Cullins, i městečkem Broadford a po přejetí mostu Skye bridge dáváme ostrovu Isle of Skye sbohem. Další zastávkou je hrad Eilean Donan.

Procházíme okolo jednoho z nejfotografovanějších skotských hradů, který si zahrál v nejednom slavném filmu (James Bond, Outlander…) a zastavujeme se i v místní kavárně a obchůdku se suvenýry.

Deset hodin ráno nepatří mezi nejkritičtější doby návštěvy zdejší památky, i tak je tu už ale narváno. Brzy tedy opouštíme místní šrumec a vydáváme se dál na západ. Před Fort William zastavujeme u další velmi důležité skotské památky. Pomník Commando Memorial dává hold všem speciálním jednotkám, které prošly jedním z nejtěžších výcviků právě tady, ve skotských horách. Speciální jednotky, tak zvaná „Komanda“ povolal během druhé světové války britský předseda W. Churchil, aby spojencům pomohly v boji proti nacistům.

Dnes je na stráni naproti nejvyšší britské hoře, Ben Nevis, umístěno sousoší tří vojáků. Nedaleko této sochy je pak vojenský hřbitůvek (památník) se jmény padlých vojáků speciálních jednotek, které fungují ve všech možných operacích do dnes.

Přečítám jména zabitých vojáků v akci a trochu mě mrazí z jejich věku - 21, 25, 23, 27 let … Nasedáme do auta a jedeme dál. Další zastávkou jsou malé vodopády na lososové řece Pattack Falls. Po malé procházce a nule zaznamenaných lososů nasedáme do auta a pokračujeme k veselejší zastávce, palírně whisky Dalwhinnie.

Procházíme návštěvnickým centrem, kde jsou vystaveny lahve astronomických hodnot a brzy raději pokračujeme dál do Pitlochry. V kamenném turistickém městečku se trochu „zasekáváme“ v místních obchodech.

K Rosslynské kapli, známé z filmu Šifra Mistra Leonarda, přijíždíme až před pátou odpoledne. Procházíme se okolo a obdivujeme alespoň zdejší exteriéry. Do interiéru se bohužel už nestíháme dostat.

V Edinburghu se ubytováváme přímo v centru, v Bobby´s bunkhouse. Rychlá sprcha, a už se jdeme procházet po hlavním skotském městě. Je krásně. Procházíme skrz historické centrum a na známé ulici Rose street jdeme povečeřet po jedné z mnoha restaurací.

Večer se pak loučím s Dášou a Radkou, které zůstávají ve městě o trochu déle.

19. 6. úterý – Odlet

Vstáváme v půl čtvrté. S Jirkou a Janou máme sraz u auta před čtvrtou. Vezu je na letiště a společně se loučíme. Sama pak řídím ještě dalších 200 kilometrů na jih, do městečka Stranraer, kde mě čeká práce na zahradách.