Soukromé jarní Hebridy 2/4

Okolo Fort William a první trajekt na Isle of Skye

19. 5. – neděle: Mrholí :( . Snídáme, balíme a v 8:30 už vyjíždíme směrem do Fort William. Tankuji naftu, kupujeme kafíčko a v Morissons dokupujeme potraviny. Projíždíme skrz Glen Nevis, údolí, ve kterém se natáčel kultovní film Statečné srdce a pokračujeme až na konec silnice, kde parkujeme auto. O necelé dva kilometry dál přicházíme k Steal waterfalls, mohutné vodní mase s rachotem dopadající do kamenného koryta řeky.

Vracíme se skrz údolí až do Fort William a pokračujeme dál směrem na Mallaig. Další zastávkou je viadukt Glenfinnan. I přesto, že se jedná o důležité místo skotské historie, kde poprvé povstaly klany během Jakobitského povstání, většina turistů sem přijíždí kvůli filmu Harryho Pottera, který tudy cestoval spěšným vlakem do Bradavic.

Trajekt na Isle of Skye nám z Mallaig odjíždí v 16:00. Za čtyřicet pět minut jsme už v ostrovní osadě Armadale a pokračujeme na sever do Broadford. První zastávku děláme u hotelu Sligachan. Počasí není nic moc. Horské vrcholky jsou pořád ještě zakryty v mracích. Dlouho se tedy nezdržujeme a pokračujeme dál do hlavního města, Portree.

Ubytováváme se v pokojíku se sociálním zařízením a jdeme obhlédnout městečko a hlavně krásně barevný kamenný přístav, kde si dáváme tradiční fish and chips.

Východ Isle of Skye a jižní Harris

20. 5. – pondělí: Snídáme, balíme a z hostelu vyjíždíme v 8:30. Naší první dnešní zastávkou je skalní jehla Old Man of Stoor. Neprší. Obloha je ale i tak kovově šedá. Mraky jsou opravdu nízko. Tak moc, že se dotýkají vrcholků skalní jehly. Stoupáme po štěrkové asfaltce vzhůru a brzy se dostáváme na bahnitou cestu. Po hodině a půl stoupání přicházíme na vyhlídku. Starý muž ze Stooru (Old Man of Stoor) se co chvíli halí do mraků. Čekáme a po chvíli se nám jehla částečně ukazuje. Obcházíme skalní výchozy. Na jindy přeplněné turistické atrakci jsme nyní téměř sami.

U vodopádů Kilt Rock potkáváme o poznání mnohem více turistů. Nechybí tu ani skotský dudák. V Quiraing se obloha začíná konečně modrat. Jdeme se projít okolo skal a potkáváme český fotografický zájezd. Využíváme místního fotografa a dle jeho zkušených rad nastavujeme své foťáky v mobilech na HDR :). Z Quiraing přejíždíme hory a sjíždíme na druhou stranu ostrova do Uig.

Dnešním cílem jsou Vnější Hebridy, konkrétně ostrov Harris. Trajekt nám odplouvá už ve 14:10. Máme ale ještě chvilku času, a tak se jedeme podívat do Fairy glen (vílího údolí), kde se nám nad hlavou modrá obloha a svítí slunce. V 15:50 připlouváme do Tarbertu. Je krásně, a tak vyrážíme na jih po klikatící se silnici Golden road.

Jižní Harris je kamenitý ostrov s mnoha jezírky a mořskými zátokami. Zastavujeme u pobřeží a pozorujeme líně se převalující tuleně. Další zastávkou je nádherný kostel Sv. Klementa, místo posledního odpočinku osmého náčelníka klanu MacLeodů.

Přejíždíme na jihozápadní pobřeží, kde se nachází jedny z nejkrásnějších skotských pláží. Zastavujeme, fotíme, zastavujeme a fotíme. Je krásně, nad hlavou nám svítí slunce. Modrá obloha se odráží v modrém moři. Bílé vlnky omývají široké písečné pláže a občas se i tříští o skalnaté pobřeží.

Na ubytování přijíždíme až během pozdního odpoledne. Vítá nás usměvavá Skotka, jejíž angličtina nese prvky skotské galštiny. Typické „Och-ay“ slyšíme téměř v každé větě. Ano, galština je její rodilý jazyk, stejně tak jako u většiny místních hebridských obyvatel.

Z vedlejšího domu přichází její manžel. Zdravíme se. Jeho angličtina nese oproti té manželčině prvky slovanského jazyka. Přemýšlím, jestli se jedná o Poláka, nebo Slováka. Stačí ale jeden pohled na mou pražskou značku a Mirko má náhle úsměv od ucha k uchu. „Ahoj,“ zdraví nás a začíná vyprávět svůj životní příběh, jak se ze Slovenska dostal do Glasgow a pak až na Vnější Hebridy. Několik hodin posloucháme jeho životní dobrodružství, když v tom ho manželka konečně odvolá na domácí práci. Loučíme se a sami jdeme na kutě.