Vnější Hebridy v srpnu 5/6

Plavba na Berneray

1. 9. – neděle: Dnes nás čeká den velkého přejezdu. Balíme všechny věci, snídáme vejce se slaninkou a odjíždíme na jih. První zastávku děláme u osamoceného menhiru Mcleod stone, který se nachází na zatravněném kopečku mezi jednotlivými bílými plážemi. Je příliv a svítí sluníčko. Přicházíme ke kameni, u kterého nás čeká nádherný pohled na celé západní pobřeží ostrova Harris.

Trajekt nám odjíždí v 11:15. Za necelou hodinu krkolomné plavby mezi menšími ostrůvky a mělčinami připlouváme na Berneray. Je odliv. Ubytováváme se v místním kamenném hostelu s vřesovcovou střechou, a pak nás čeká krátký výšlap na Beinn Mhor 190 m. Na obloze pluje několik mraků, jinak je modro. Místní výhledy jsou neskutečné. Vidíme celé pohoří ostrova Harris, nejvyšší vrcholky Jižního a Severního Uist i ostrovní třpytící se krajinu pod námi.

Z Beinn Mhor se jdeme podívat na výběžek u dávno zapomenuté vesnice Udal. Bílá pláž, modré nebe, pár bílých mráčků, tyrkysová voda, tmavé obrysy hor a zelená travička. Je přenádherně. Procházíme se po bílé pláži, ve které se zrcadlí okolní krajina. Jsme tu úplně samy. Z jihu přichází fronta. Obloha tmavne. Do auta se vracíme právě v čas. Na kapotu začínají bubnovat první dešťové kapky.

Vnější Hebridy v dešti

2. 9. – pondělí: Je zataženo a prší. Předpověď se naplňuje. Balíme všechny věci a odjíždíme na jih, směrem do Lochmaddy. Stěrače stírají na plné obrátky. Největší městečko na Severním Uistu vypadá jako město duchů. Všechny obchody, muzeum i restaurace jsou zavřené. Necháváme Lochmaddy za zády a pokračujeme dál na jih. Přijíždíme k pohřební neolitické komoře Barpa Langass. Déšť neustává. Mlha splývá s mořskou hladinou.

Ze Severního Uist přejíždíme na Benbeculu, a dál na ostrov Jižní Uist, kde hledáme pověstné shetlandské poníky. Odbočujeme k jezeru Loch Druidibeag, kde se nachází nejeden opuštěný hebridský dům. Procházíme místní urbex, kde nechybí ani pánvičky nebo ložní prádlo a pokračujeme až na konec silnice, kde objevujeme úplně promočené poníky choulící se v závětří.

V Howmore se ubytováváme v místním hostelu. Oheň je rozdělán a ve společenské místnosti je teplo. Vaříme si oběd a děláme menší pauzu. Kontroluji předpověď počasí, která tvrdí, že by v podvečer mělo být opět hezky.

Po hodinové pauze vyrážíme opět do terénu, tentokrát k mořské zátoce Locheynort, kde se údajně nachází spoustu vyder. Ne, ani dnes nemám na vydry štěstí. Za to potkáváme spoustu tuleňů a několik mořských orlů. Vracíme se od zátoky zpátky na hlavní silnici a pokračujeme dál na jih až na ostrov Eriskay.

Přejíždíme přes hráz a vjíždíme na ostrov. Venku se čerti žení. Prší a je jedním slovem hnusně. Vycházet ven v tomhle nečase nemá vůbec smysl, a tak raději parkujeme u jediné restaurace na ostrově, Am Politician a jdeme si dát pivečko. Déšť pomalu ustává, a tak se s nadějí na lepší počasí jdeme alespoň projít okolo pobřeží. Procházíme okolo ostrova až k molu, ze kterého odjíždí trajekty na jižněji položený ostrov Barra. Až tady si uvědomujeme, jak moc je vlastně hnusně. Dnes trajekty kvůli vysokým vlnám nejezdí. Několik pěších a cyklo výletníků je tak uvězněno na Eriskay. Bivakují přímo v místní čekárně.

Vracím se pro auto a společně pak jedeme ke kostelu Sv. Michaela, který je oproti jiným dnům náhodně otevřený. Jdeme se podívat dovnitř a objevujeme svatostánek v podobě obrácené lodi, přesně tak, jak to popisuje ve své detektivce Peter May :).

Z kostela přejíždíme ještě k jedné významné budově z této knihy, a pak se už vracíme zpět na sever. Začíná příliv, což je prý ideální čas na pozorování vyder. Přejíždíme tedy opět k zátoce Locheynort a snažíme se nějakou uvidět. Bez šance. Vydry se s námi nekamarádí. Zato tuleňů jsou stále plné kameny.

Vracíme se do Howmore a přemýšlíme co se zítřkem. Předpověď počasí je strašná, vytrvalý déšť. Dívám se na předpověď počasí pro celé Skotsko a hledám místa, kde by mohlo být o trošičku lépe. Nakonec holkám navrhuji, abychom na pevninu odjely o den dříve a zkusily si užít alespoň menší výlet okolo Edinburghu, kde by počasí mohlo být lepší. Zjišťuji, zda je volný trajekt a zda je možné prodloužit zamluvené ubytování v Edinburghu. Volám na calmac ferry, měním rezervaci a přes Airbnb prodlužuji bydlení v Edinburghu. Stačilo 30 minut a máme úplně změněný plán.

Snažíme se předbalit, co se dá. Abychom stihly zítřejší ranní trajekt, musíme vstávat už v 5:30! Jdeme tedy brzy spát.