Vnější Hebridy v srpnu 6/6

Zpátky do Edinburghu

3. 9. – úterý: V 6:00 necháváme kamenný tradiční hostel za zády a přejíždíme do Lochmaddy, kde nám v 7:15 odjíždí trajekt zpátky na Isle of Skye. Dvouhodinovou plavbu využívám k načerpání energie. Spím.

Protože jsme během naší první návštěvy Isle of Skye nestihly obhlídnout severní pobřeží a ikonickou skalní jehlu Old Man of Storr, z Uig jedu na sever. Objíždíme severní pobřeží, kde stejně jako na Vnějších Hebridách prší.Jiná není situace ani u Old Man of Storr. Stěrače stírají na plné obrátky, a tak ani nezastavujeme a pokračujeme přes Portree dál.

V Broadford doplňuji naftu a za Skyebridge přijíždíme na skotskou pevninu. Po dalších dvaceti minutách parkujeme auto u Eilean Donan, jednoho z nejfotografovanějších skotských hradů. Okolní kopce jsou zakryty mlžným oparem. Je nevlídno, a tak se alespoň na chvíli procházíme okolo pobřeží, a pak zkoumáme obchod se suvenýry a zdejší kavárnu :).

Další rychlá zastávka nás čeká u přehrady Laggan. U vodopádů Pattack falls se alespoň na chvíli jdeme projít. Řeka Pattack je lososí řeka. Během září jsou už všechny ryby zase zpátky na moři, takže teď z místní vyhlídky pozorujeme pouze valící se vodní masu.

Pitlochry je krásné kamenné městečko, ve kterém zastavuje snad každý turistický autobus. Protože máme dost času, zastavujeme zde i my. Daleko hezčí je (dle mého názoru) nedaleké městečko Dunkeld, kde se nachází i nádherná kamenná katedrála a místní uličky jsou tvořeny malými barevnými domečky z 18. století. I v Dunkeld nám trochu poprchává, a tak je naše procházka skrz historické centrum a nedalekou katedrálu jen rychlou návštěvou.

Těsně před Edinburghem se nachází poslední skotská přidaná památka na seznam UNESCO, Forth Bridge. Sjíždíme z dálnice a jdeme se podívat na červený železniční most přes zátoku Forth. Před Edinburghem ještě stíháme nakoupit poslední dárečky v nedalekém Tesco, a pak už se jedeme ubytovat.

V okolí Edinburghu

4. 9. – středa: V 9:00 vyzvedávám nasnídané a odpočaté holky a společně vyrážíme směrem na Rosslin. Rosslin je malé kamenné městečko. Nejdůležitější místní památkou je ale slavná Roslynská kaple, údajné uložiště svatého grálu.

Roslynská kaple se řadí mezi nejkrásnější příklady skotského kamenictví. V interiérech poměrně malé středověké budovy najdeš spoustu krásných kamenných reliéfů a ozdobných sloupů. I z exteriéru kaple je hned poznat, že se jedná o významnou budovu.

Z Rosslinu přejíždíme do North Bervick, dalšího z hezkých kamenných městeček, které funguje jako rekreační středisko obyvatel nedalekého Edinburghu. Nad North Bervick se nachází zvláštní osamocený kuželovitý vrchol North Berwick Law (187 m), na jehož vrcholu fungovala velrybí pozorovatelna. Stoupáme vzhůru a brzy nás kropí první déšť.

Z North Bervick jedeme dál na jihovýchod až na St. Anne head, kde se nachází nádherné pískovcové útesy, maják a hezký pohled na nedaleký ostrov Bass Rock s obrovskou kolonií terejů a jiného mořského ptactva. Počasí je zcela aprílové. Chvíli svítí slunce, chvíli nás nemilosrdně kropí horizontální déšť.

Cestou zpět zastavujeme v Coldingham. Malé vesnici, která se ve středověku pyšnila jedním z největších a nejdůležitějších opatství v zemi. Sedáme si do zdejší hospůdky a dáváme si pivečko. Jsme tak trošku za exoty. Přeci jen, všude okolo nás jsou postarší Skoti. Jakožto tři ženy do místní společnosti moc nezapadáme :).

Zpátky do Edinburghu přijíždíme okolo půl deváté.

5. 9. – čtvrtek: Ve 3:40 vyzvedávám holky u Airbnb. V polospánku se ve čtyři ráno loučíme u odletové haly. Přímá linka mezi Edinburghem a Prahou odlétá v 6:00. Tak zase příště J.