Soukromé letní Hebridy 4

Nákupy na ostrově Harris a výšlap v bouři

6. 8. – úterý: I dnes máme takový „pohodičkový“ den. Nikdo se nikam nehoní. Vstáváme, snídáme a vyjíždíme směrem do Tarbetu. I dnes je v místním největším městečku otevřený Craft market, řemeslný trh s místními produkty. Díváme se na krásné výrobky z Harriského tweedu, ochutnáváme sladké karamelky „tablets“ a obdivujeme nádherné kamenné šperky. Z Craft Market jdeme přímo do palírny harriského ginu. Místní návštěvnické centrum má příjemnou atmosféru… samozřejmě dokupujeme i nějaké ty lahve místního vyhlášeného moku :), a pak už nás čeká poslední obchod s Harris tweed. Obdivujeme obrovské role ručně tkané látky, a nakonec neodoláme a nakupujeme i zde :).

Z Tarbetu jedeme do malé zapomenuté osady Hushinish. Cesta sem je řidičské peklo. Jednosměrná silnice s vybočeními, zákruty nahoru a dolu. Miro se nabízí, že bude řídit a já rozhodně neprotestuji :). Abychom si trochu vyčistili hlavu po tom šíleném nakupování, balíme malé batůžky a vyrážíme přes rozkvetlé květnaté louky k pobřeží. Jdeme po příjemné cestičce vedoucí okolo mořských útesů a brzy se dostáváme úplně mimo civilizaci. Před námi je mořská zátoka, bílá pláž a rozsáhlá dešťová stěna, kterou drží nedaleké hory. Nelíbí se mi to. I tak pokračujeme po bílé rozsáhlé pláži dál.

Mraky jsou stále níž a níž. Doleva se už raději nedívám. Jdeme okolo jezera. Před námi je sedlo, ke kterému jsme se měli původně dostat. Už teď ale vím, že celou túru, tak jak jsem ji naplánovala, nestíháme. Odbočujeme tedy doprava a drápeme se opět po všech čtyřech přímo vzhůru.

Mraky klesají níž a níž, až jsme v podstatě úplně zakryti jejich mlžnými parami. Vítr sílí. Přichází déšť. Oblékáme pláštěnky a pokračujeme až nahoru na hřeben. Déšť nás téměř oslepuje. Po domluvě podávám Mirovi klíče. Běží k parkovišti pro auto, a pak se pro nás vrací. My ostatní scházíme přímo kolmo k silnici.

Krajina je nasycena vodou. Šlapeme v bažinách a vřesech. „Už abychom byli u auta,“ myslí si snad každý z nás. Překonat poslední rozvodněný potok a jsme tu. Miro nám otevírá auto a my úplně promáčení nasedáme. Kape z nás voda, jako kdybychom se právě byli koupat. Rozjíždíme se a stěrače nestíhají. V krajině okolo se objevují nové rozvodněné potoky vody a vodopády. Jedeme zpátky domů. Těšíme se na oheň a suché oblečení :).

Okolo ostrova Berneray

7. 8. – středa: Dnešek je ve znamení balení. V 11:40 nám jede trajekt na ostrov Berneray, a tak není čas ztrácet čas. Dáváme sbohem hezkému domečku a přejíždíme na jih. První zastávku děláme u ikonické pláže Luskentyre, jejíž bílý písek je po včerejší bouři napolo odvátý pryč. Všude kolem nás jsou tučné mraky, ze kterých padají závěje dešťových srážek.

Zastavujeme i na dalších vyhlídkách západního pobřeží, ale výhledy na okolní pláže a ostrovy jsou kvůli dnešnímu počasí spíše tragické. Přijíždíme ke kostelu sv. Klementa, u kterého se konečně počasí trošku lepší. Jdeme se podívat na místní nádherné reliéfy, a pak studujeme historické náhrobky na přilehlém hřbitově. Pohrouženi v myšlenkách na to, co po nás za dvě stě let asi zbyde, a kdo si nás vůbec bude pamatovat, nasedáme do auta.

V 11:40 vyplouváme z jižního Harrisu a za hodinu už kotvíme na Berneray. Je pod mrakem, ale neprší. Necháváme auto na malém parkovišti mezi rozkvetlými loukami a jdeme se projít okolo ostrova. Berneray je jedním z mých hodně oblíbených ostrovů.

Místní pětikilometrová úplně prázdná pláž je jako z jiného světa. Procházíme se po bělostném písečku a dostáváme se na nejvyšší vrcholek téměř placatého ostrova, Beinn Shleibhe (93 m), ze kterého máme báječný výhled na severní i jižní ostrovy. Harris, ze kterého jsme akorát připluli, je zahalen v dešťových mracích. Ani jižněji položen Severní Uist na tom není o moc lépe.

Dostáváme se do vesnice, kde se na pobřeží válí líní tuleni, a pak už nás cesta dovádí mezi rozkvetlé louky zpátky k autu. Nasedáme a vyrážíme na jih. Projíždíme přes Severní Uist a zastavujeme u místního ostrovního obchodu, COOP. V nákupním košíku samozřejmě nechybí ani pořádná dávka nových pivních speciálů, a tak večer opět sedíme a zkoušíme další nové chutě.