Léto na Vnějších Hebridách 5

Shetlandští poníci a severní Uist

24. 7. – středa: I dnes vstáváme v 7:30. Po dloooouhé snídani nasedáme do auta až v 9:00 a vyjíždíme na sever. První zastávkou je jezero Loch Druidibeg. Po včerejší hippoterapii s eriskajskými poníky přichází na řadu její druhá část, tedy mazlení se se shetlandskými poníky. Projíždíme okolo jezera, a brzy potkáváme první skupinu poníků, kteří nám jsou do půlky stehen. Také dnes Dáša rozdává veškeré své zásoby sladkostí, ovoce a zeleniny. Mazlíme se, fotíme a přesyceni něžností vyrážíme dál na sever.

Další zastávku děláme na ostrově Benbecula. Parkujeme auto u paty vrcholku Rueval (124 m) a jdeme vzhůru. Přesto, že je Rueval poměrně malým kuželovitým vrcholem, díky okolní ploché ostrůvkovité krajině je z něj úžasný výhled! U vrcholové výškové kvóty jsme za necelou hodinku. Mraky jsou nízko a tradičně nám pořádně fouká. Dlouho se tedy nezdržujeme. Scházíme dolů menší oklikou, a brzy se vracíme k autu.

V Carabhat, (ostrov Severní Uist) parkujeme u místního kostela a jdeme se na tu zdejší rašelinnou krajinu podívat z blízka. I tudy prochází známá Hebridská stezka. Trasa vedoucí z jižního ostrova Barra až na nejsevernější výběžek ostrova Lewis (Butt of Lewis) je populární hlavně u cyklistů.

V Carabhat se cesta stáčí ze silnice do rašelinné krajiny. Procházíme okolo popadaných latí označujících naší trasu a po hodině se dostáváme k mořské zátoce a několika polorozpadlým stavením. Na horizontu nás čeká neolitická pohřební komora Barpa Langass. U Langass loge, luxusního hotelu, se rozdělujeme. Holky si jdou sednout na kafíčko se zákuskem, Lucka s Láďou a Irenou pokračují přes neolitický megalitický kruh Pobull Fhinn vzhůru dál a já stopuji pro auto. Po půlhodině vyzvedávám holky v pohodlné kavárně a společně se jdeme podívat k Pobull Fhinn, a pak přejíždíme k Barpa Langass, kde se potkáváme s ostatními.

Unaveni, částečně promočeni hebridskými „sprchami“ nasedáme do auta a přejíždíme zpátky na hotel, kde balíme. Zítra je den velkého přejezdu zpět do přelidněného Edinburghu.

Zpátky do civilizace

25. 7. – čtvrtek: Budík nepříjemně vyzvání. Je 5:00 ráno. Vaříme kafíčko a čajík a o půl hodiny později už nasedáme do auta. Vyrážíme na sever. O necelou hodinu později přijíždíme k několikapatrovému trajektu. Během dvouhodinové plavby z Lochmaddy na Isle of Skye spím. V 9:00 připlouváme do Uig. Projíždíme přes Isle of Skye a po přejetí Skye Bridge necháváme hebridské ostrovy za zády.

První „pevninskou“ zastávkou je ostrovní hrad Eilean Donan. Druhý nejfotografovanější skotský hrad si zahrál hned v několika filmech (Highlander, James Bond a jiných). Děláme „rozchod“ a Klárka s Gizel se jdou podívat do místních interiérů.

U Commando Memorial, památníku věnovaném speciálním vojenským jednotkám, jsme téměř sami. Slunce svítí a před námi máme nádherný pohled na nejvyšší britskou horu, Ben Nevis. Další zastávka je věnovaná Lucce a Klárce, velkým fanynkám seriálu Cizinka. Zastavujeme u Blackness Castle, hradu/zříceniny, která seriálu tvořila kulisy.

Hrad Midhope Castle, další místo z natáčení, se nachází nedaleko. I sem se jdeme podívat, a pak už přijíždíme do Edinburghu, kde máme zamluvený soukromý apartmán.

Nechávám část výpravy v centru města a s Gizel se jedeme ubytovat. Po celodenní jízdě máme dost. Venku je pořád šílené vedro a ulice města jsou přeplněny lidmi. Po tichých, lidmi opuštěných Hebridách je návštěva Edinburghu jako z jiného světa.

Holky se prochází po městě a Klára s Dášou dokonce „vybíhají“ na vrcholek Arthur´s seat :).

Goodbye Scotland

26. 7. – pátek: Další ranní vstávání… Tentokrát nám budík zvoní ve 3:30. S polo-zalepenými oči nasedáme do auta a projíždíme ztichlým městem směrem k letišti, kde se ve čtyři ráno loučíme. Tak zase příště :).